Overgange i Kastaniehaven

Når der sker skift i barnets liv, er det vigtigt, at vi voksne er opmærksomme på at gøre overgange til nyt så trygt som muligt. Det gælder, når det lille barn starter i vuggestue, når barnet skifter gruppe i institutionen og ikke mindst, når barnet skal videre i skole.

Det er vores intention, at der er så få skift som muligt.  Så derfor arbejder vi med disse overgange i Kastaniehaven.

Når jeres barn er ca. 2,5 år vil det flytte fra larverne til mellemgruppen store vuggestuebørn, små børnehavebørn, som er springbrættet til børnehave. Når barnet er ca. 3 år rykker det videre og bliver et blomsterbarn (Grupperne har blomsternavne) og barnet fortsætter i denne gruppe indtil skolestart.

Forældre vil altid blive involveret i disse skift og der tages altid udgangspunkt i barnets udvikling.

Når jeres barn skifter børnegruppe i Kastaniehaven, vil der være overgange hvor forældre informeres enten skriftligt eller ved et fyraftensmøde. Barnet/børnene vil komme på besøg i den relevante gruppe og vigtige oplysninger, vil blive formidlet til de nye voksne.

Når barnet skal i skole:

Kastaniehaven følger procedure i Ringsted kommune vedrørende overlevering. Det sidste år inden skolestart vil barnet være i vores Pavillon. Her vil der være særligt fokus på den kommende skolestart. Der vil især være samarbejde med Dagmarskolen, som er distriktsskole for Kastaniehaven. Der vil være flere fællesarrangementer det sidste år, der henvender sig til både børn og forældre.