Traditioner

Året rundt hos os:

De pædagogiske aktiviteter planlægges i et årshjul der er gældende for hele huset og dernæst udarbejdes også årshjul der er relevante for de enkelte børnegrupper. Disse udarbejdes af gruppernes voksne.

Planlægningen går fra maj til maj.

Aktiviteterne følger årets gang og vores traditioner i børnehuset.

I planlægningen af årshjul sikrer vi os, at børnene bliver præsenteret for aktiviteter indenfor de 6 læreplanstemaer.

Her er vores traditioner, som indgår i årshjulet.

Traditioner
Vi går i kirkeVi besøger kirken til 3 højtider og det er til påske-, høst- og julegudstjeneste. (Hvis man som familie ikke ønsker, at barnet deltager i kirkelige arrangementer aftales nærmere med personalet)
MaddageI forbindelse med højtider holder vi maddage.
Juleklip og hyggeI forbindelse med julen afholder vi klippe- og hyggedage.
ForældrekaffeDet forekommer at stuerne invitere på forældrekaffen. Hvis du som forældre ikke kan deltage, er det altid tilladt at sende familiemedlem eller en ven i stedet.
FastelavnI ugerne op til fastelavn laver vi påskepynt og fastelavnsris. På dagen, hvor vi slår katten af tønden, kommer børnene udklædt og vi spiser fastelavnsboller.
PåskeI ugerne op til påske laver vi alderssvarende påskeaktiviteter på stuerne. Der bliver lavet påskepynt, sået karse eller vi går på jagt efter påskeæg. Der bliver afholdt påskefrokost på stuerne før eller efter påske.
ÅrstiderVi kører årshjul hos os og arbejder med skift i naturen fra årstid til årstid.
JulearrangementForældrebestyrelsen invitere årligt til en stemningsfyldt eftermiddag med julehygge. Skolegruppe går luciaoptog, der kommer julemand og vi synger julesange.
BlomsterdagDagen før Kristi himmelfart inviterer vi bedsteforældre eller anden familie til hyggedag sammen med børnene. Vi planter bede og krukker til, så Kastaniehaven bliver sommerklar.
SommerfestForældrebestyrelsen arrangere og indbyder hvert år til sommerfest. Det er en festlig eftermiddag/aften, hvor de kommende skolebørn optræder.
Heldagsudflugt

Der arrangeres en årlig udflugt for stuerne.

• Vuggestuen/mellemgruppen er på bondegårdstur.
  • Børnehaven de 3-5 årige er på fællesudflugt. Udflugtsmålet variere fra år til år.
  • Skolegruppen er på en udflugt.  Udflugtsmålet variere fra år til år.
  • Blå stue er med på en af ovenstående heldagsudflugter.
AfslutningsfestDe kommende skolebørn afslutter med en disco fest, hvor vi starter med at spise sammen og derefter danser og hygger vi.